lørdag 30. oktober 2010

Del 1: 5-dels ROSETT-prosjekt

DEL 1 - ROSETT-PROSJEKT: Dette her er min aller første tutorial. Her skal jeg vise dere hvordan dere lager rosetter. Dette kan brukes til så utrolig mye og dette er begynnelsen, den aller første delen av mitt 5 dels lange rosett-prosjekt. Først skal jeg vise dere hvordan dere lager selve rosetten. Det vil være basen på alle prosjektene. I neste uke skal jeg vise dere et rosett kort, uka etter vil det være en rosettpakkelapp, så vil det være hvordan man kan bruke det som pynt/blomster på kort eller LO'er og til slutt skal jeg vise dere hvordan dere kan lage bordkort med rosettene. Disse er så utrolig pene og lette og pynte, i og med at de er så mye pynt i seg selv.

Det aller første vi trenger:
  • Skjærebrett
  • Scorboard
  • Kartong
  • Sterk lim/teip
  • Saks
  • Glitter (frivillig)Det første vi gjør er å skjære på 6 cm x 30cm. Her er det litt frivillig. Dette blir en stor rosett, skal man ha mindre må vi skjære på mindre enn 6 cm. Nå når vi lager basen bruker vi 3 stykk på 30cm x 6cm.
Du legger den på brettet ditt. Så skal vi prege kartongen. Dette gjøres på 1 inch, 2 inch, 3 inch osv. Så snur du kartongen og gjør det på 0,5 inch, 1,5 inch, 2,5 inch osv.


Slik vil det se ut. Så skal det brettes. Følg brette/prege-strekene dine og brett i vei!
Når du har brettet alle tre vil du ende opp slik, med tre remse på 30x6 cm: Så må vi ha lim på ene enden av remsa di.
Lim alle tre remsene sammen slik at du får en lang og rund. Nå kommer det som er litt mer vanskelig. Her må du snu den rundt og "brette" den innover. Press den så inn mot midten. Her må du ha veldig sterk teip eller lim. Helt vanlig dobbelsidig teip kan være vanskelig og du bør ha en veldig sterk lim. Bruk gjerne en liten bit kartong og fest teipen direkte på rosetten. Legg kartong på begge sidene og press sammen. Hold den der en god stundt til du er sikker på at den ikke spretter opp igjen.
Etter du har festet den sammen skal den se slik ut.
For å pynte litt bruker jeg forskjellig glitterlim på toppen. Jeg tar det på alle kantene rundt.
Slik skal den ferdig baserosetten din se ut :)

Håper du likte tutorialen min og følg gjerne med på mitt 5-dels rosett-prosjekt :) Legg gjerne igjen en kommentar eller spørsmål. Om noe var uklart vær så snill og kom med det, alt taes i mot av både ros og ris :)
Klem til alle scrappevenner

3 kommentarer:

  1. Flott med en tutorial, har lurt på åssen dere fikk dette til :) Nyttig og informativ, takk :)

    SvarSlett
  2. Merci pour le tuto, j'aime beaucoup la rosette.

    SvarSlett
  3. * Har lurt litt på hvordan disse ble laget, og nå fikk jeg svaret. Trodde jeg måtte ha en die jeg. Penger spart :D *

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails