tirsdag 7. desember 2010

Julekort på 1-2-3

Hei! I dag skal jeg vise dere hvordan man lager kortet fra i går. Det er kjempe enkelt og du trenger utrolig få dyre midler for å lage det. Ingen superfancy pynt eller spesialverktøy! Dette var i tillegg en bestilling så derfor har kortene fått navn :) Så da skal vi lage et vintage-julekort på 1-2-3 :DDu trenger:
  • Konvolutt (hvit eller naturfarget)
  • Bazill (hvit)
  • Blonder
  • Hamtråd
  • Bølgepapp
  • Stempelpute (har brukt Vintage Photo; Tim Holtz)
  • Julestempel
  • Perler
  • Hvitmaling
  • Lim/teip
  • Kakeserviett
  • Motiv/stempltrykk
  • Rammer (eller bare vanlige utrykk som runding osv)
  • Hjerte (evn. glitter)
  • Tynn tråd
  • Charms
1. Vanlig konvolutt er basisen din. Hvit eller naturfarget. Det er opp til deg.

2. Kutt av limen og toppen. Til mer du kutter til mindre blir kortet.
3. Litt stemping rundt om på kortet. Du velger selv hvilken side du skal bruke som forside. Bare pass på å ha åpningen til høyre. Her har jeg stemplet julepost-stempel mitt. Et sterkt og et svakt.
4. Bakgrunnen skal vi lage selv! Dette skal jo være et "rimlig" kort å lage. Du trenger tekststempel og stempelpute. Fyll hvit bazill. Det er ikke så viktig om det blir så veldig nøyaktig bare du faktisk treffer litt :)
5. Svert rundt kantene. Jeg har brukt vintage poto.
6. Litt overdreven sverting er fint på vintage :)
7. Lim "mønsterarket" ditt på konvolutten. Mitt er plassert litt skjevt.
8. Nede har jeg stemplet julepost-stempelet mitt igjen.

9. Bølgepappen skal vi pynte selv. Min er malt med hvitmaling og svertet i kantene. Har revet den litt opp. Lim på slik du ønsker :) Nedenfor ser du min.
10. Så skal vi ha litt bølgepapp til. Den har jeg bare svertet rundt kantene. Malingen påfører vi senere. Viktig deltaje, IKKE lim på denne bølgepappdelen enda.
11. Nå skal vi sette på litt blonder. Jeg har brukt stiftemaskin til å feste blonden.
12. Her har jeg laget til bakgrunnen til motivet mitt. Blondeserviett og spellbindersdies. Svertet rundt begge kantene og revet på papiret. 13. Så har jeg festet på litt hjørnepynt. Både denne og rammene er kjøpt på Nille. (19,90 for en stor pakke) Har malt med hvitmaling og tatt på glossy accent på denne. Lim den på nå så den får litt tid til å tørke.
14. Her ser du rammen. Den er malt med hvit. Har lagt hvit bazill bak og dratt hamptråd gjennom.
15. Fest den slik du vil ha den. Her ser du min. Så stifter du denne på. Først nå kan du lime/teipe fast bølgepappen. Kan godt la den tørke litt (om du bruker lim) før du forstetter.
16. Så går vi over til motivet. Dette kan være et stempeltrykk, bilde eller hva som helst. Om du vil bruke samme bilde som meg så søker du på google.com på "vintage santa" og går på bilder. Klikk på bildet, høyreklikk og lagr det på maskina di. Etterpå skriver du det ut på glatt papir. Jeg har svertet kantene på bildet i tillegg.
17. Lim det på hvor enn du måtte ønske.
18. Litt julecharms er fint. Har brukt et hjerte og en julestrømpe. Brukt scrappingfloss, veldig tynn tråd og festet di i samme hull som hamptråden.
19. Mitt hjerte er kjøpt. Men du kan også bare klippe ut et hjerte og strø glitter på det. Har brukt scrappefloss her og og knyttet en sløyfe rundt hjertet.
20. Navn er påført inne i ramma mi.
21. Har laget to kort i denne tutorialen. Derfor to forskjellige rammer og litt smådetaljer som er annerledes. Ta på litt hvitmaling der du syns det passer. I tillegg har jeg stempel julepost-stempelet enda en gang på hvit bazill og klipt det ut. Limt fast bak bølgepappen.
22. Da var vi ferdig. Litt perler har plassert forskjellige plasser. Så har jeg brukt hvit bazill som selve skrivefeltet. Der har jeg stiftet på blonder. Om du vil se et bedre bilde, trykk her.


Legg gjerne igjen en kommentar. Om du vil se flere av mine tutorialer trykker du her.
Klem fra Henrikke

21 kommentarer:

  1. Sååå fint se fremgangsmåten din på å lage dette flotte kortet!!! Nå ble jeg inspirert!!! Ha ei fin adventstid!!!! Klem Ruth

    SvarSlett
  2. Så flott tutorial, og skikkelig lekkert kort! :)
    Klem

    SvarSlett
  3. Lekkert!!!
    Og takk for super forklaring! Bølgepapp er bare så supert!! :0)

    SvarSlett
  4. Herlig kort og en flott tutorial :) likte veldig godt resultatet ditt jeg altså :)

    SvarSlett
  5. Fantastisk flott tutorial..
    Og lekkert kort.
    Klem fra Kaia

    SvarSlett
  6. et nydelig kort og en flott forklaring.
    ha en flott desember. klem pia

    SvarSlett
  7. Kjempefine kort dette og ei super forklaring.!
    Har tatt meg en runde i bloggen din og funet mange utrolig lekre og fine kreasjoner;) Den ramma fra jysk va noe av det lekreste jeg har sett av slike<3

    Har lat meg som følger og skal linke til deg i bloggen min, om det er ok, for her var massevis av innspirasjon å hente;))
    klem Anita

    SvarSlett
  8. Nyydelige kort, og masse lekre effekter du har brukt på pynten, dødsflott! :)
    Takk for at du delter, veldig inspirerende. :)

    SvarSlett
  9. Nydelig kort. :)

    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  10. Wow Henrikke, nyyydelig kort og flott tutorial!
    Gratulerer så kjempemye med kalenderluka ;)
    Ønsker deg en kjempefin adventstid videre.

    Klemmer, Randi WS ;)

    SvarSlett
  11. wow....for en super tutorial !! Tusen hjertelig takk !!! :o)
    Dette skal jeg jammen legge meg på minnet.
    Jeg er ingen kortlager, men det hender jo at jeg har lyst til å prøve :o)

    Grattis med luke 10 også.
    Ønsker deg en fortsatt flott førjulstid :o)

    SvarSlett
  12. utrolig flott kreasjon.. nydelig.. ja kunne jo fortsett i det vide og brede.

    SvarSlett
  13. Nydelig kort !!! Og en flott beskrivelse :) Har ikke blogg selv...derfor anonym ;) Hilsen LindaM79

    SvarSlett
  14. Kjempefint kort, du e flink! :D

    SvarSlett
  15. kjempe flott kort:) Dette tror jeg jeg må følge:) For det ble jo så flott!!

    SvarSlett
  16. Kjempe flott!! Takk for at du deler så flotte tutorialser til oss :)

    SvarSlett
  17. Jeg bøyer meg stadig i "støvet ditt". Nydelig! Lagrer og håper jeg klarer å være kreativ denne julen.. og i tide til jul..;O) Takk for alle tips!!!

    SvarSlett
  18. Kjempeflott at du har laget steg for steg! Lekkert kort, og veldig lett forståelig.

    SvarSlett
  19. Super smukt !! Er glad for jeg har "fundet" dig, du laver nogle skønne ting !!

    SvarSlett
  20. Nydelig kort,og så kjekt å se fremgangsmåten din :) Veldig god forklaring :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails