søndag 18. september 2011

Tutorial: Distress Reink Fargelegging

God morgen. 

For en stund siden byttet jeg ut Promarkene med Ranger Distress Re-Ink. Så i dag har jeg laget en liten tutorial på hvordan du kan fargelegge de nydlige Christmas Time stemplene fra Nellie Snellen. Jeg har valgt å bruke Christmas Time - Robin, du finner det i nettbutikken ved å klikke her.

Slik blir Robin seende ut.

Her er fargene jeg har brukt: 
-Black Shot
- Peeled Paint 
- Fired Brick eller Aged Mahogany
- Mustard Seed 

For å gjøre dette trenger du: 
- Fargene 
- Tynn pensel 
- Akvarellark 
- Stempel 
- Staz One stempelpute 
- Stickles
- Kaffefilter

 Begynn med å stemple opp Robin.

Jeg starter med å legge et tynt lag med Fired Brick som vises på bildet. Om du vil ha en litt mer kirsebær-rød dompapp kan du bruke Aged Mahogany.
Vasker av penselen og tar vekk alt vannet ved hjelp av kaffefilteret. Deretter "drar" jeg malingen nedover. Vasker penselen igjen og gjør det samme. Da får du en kraftigere farge helt øverst, så blir det litt vasset ut på slutten. Bruk gjerne litt vann for å blende fargene, men pass på så det ikke blir for mye.

Legg et tynt lag maling under skjerfet og gjenta prossessen. 

Så var det nisselua. Her gjør jeg det sammen, men pass på å ikke bruk mye maling. Lua er veldig lita, så det lett å bruke for mye maling.

Gjenta prossessen igjen. 

Nå skal vi begynne på den svarte delen. Legg et tynt lag svart rett under lua slik som bildet viser. 

Gjenta prossessen igjen. Vask av penselen og ta vekk alt vannet ved hjelp av kaffefilteret. Deretter "dra" malingen nedover. Vask penselen igjen og gjør det samme. 

PS: Her klarte jeg å miste penselen opp på skjerfet, det skal selvfølgelig ikke vært svart der. 

Husk å mal den nederste delen svart å. 

Jeg har valgt å la skjerfet være grønt. Peeled Paint minner meg veldig om jul, den er så fin.  Legg den lagvis rundt på skjerfet før du begynner med utvanningsprossessen igjen.

Slik da var skjerfet også ferdig. 

Da er det bare de siste detaljene. Blada, bæra, nebb og "føtter". Jeg fargela nebbene og føttene med Mustard Seed, den har en litt dyp og kraftig gulfarge. Disse detlajene er så små at det er vanskelig å gjøre noe skyggelegging. 

Som en siste finish bruker jeg å påføre Stickles på dusken og kanten på nisselua. 

Da var Robin ferdig. Håper du likte tutorialen min.

Mine tips for å fargelegge med Distress Re-ink
  • Invester i en god og tynn pensel 
  • Ikke bruk for mye vann
  • Ha tålmodighet til å vente til du er sikker på at det er tørt. Hvis ikke kan maligen lett "flyte" inn i hverandre 
  • Ikke kjøp alle fargene med en gang, undersøk hvilken du trenger 
  • Kos deg og utforsk hva andre har gjort

1 kommentar:

  1. Hærlig. Nydelig mal, på ett skjønt motiv;)En kjempefin fremgangsmåte på å male;)
    Tusen takk for at du legger ut.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails